סוגי טיסה: באיזה סוג טיסה הכי כדאי לטוס לחו"ל?
רוב חברות התעופה ,כמו כל גוף מסחרי, דואגות לרווחים שלהן בדרכים שונים. אחד מהדרכים ,זה להגדיל את רווחים על ידי מילוי מקסימלי וניצול מקסימלי של מקומות טיסה במטוס.(ככל שמטוס יותר מלא, כך טיסה יותר רווחית).אז נשאלת שאלה איך ניתן לעשות זאת, והתשובה היא כמובן לטוס במסלולים על לפי ביקושים הגדולים. לפי כך, בהתאם לטיסה ועל פי כמות ביקושים ליעדים, את כל הטיסות ביעדים שונים ,ניתן לחלק לשלושה סוגים של טיסות: 1)טיסה ישירה, 2)טיסה עם עצירה או עצירות בדרך, 3) טיסה עם קונקשן.
חשוב להבין, שגם בבחירת סוגי הטיסה(כמו בבחירת שיטת הטיסה), אין לקבוע איזה סוג טיסה יותר טוב ואיזה סוג פחות טוב. לכל אחד מסוגי טיסה , יש גם יתרונות וגם חסרונות, לכן כאשר אתם בוחרים טיסה, חשוב להתייחס גם ליתרונות של סוג הטיסה שבחרתם ולקחת בחשבון את חסרונות של סוג הטיסה הנבחר. השימוש בסוג הטיסה מסוים, נבחר ומתבצע בהתאם לסיטואציה ונסיבות מסוימות, כלומר, בחירת הסוג טיסה היא על לפי יתרונות של כל אחד מהסוגים ולפי רמת התאמה של יתרונות אלו לדרישות הטיסה שלכם. מידע על סוגי הטיסות יכול לעזור לכם להבין את דרכים, כיצד אתם יכולים לחסוך בהוצאות של טיסה.
מה הם סוגי טיסה שקיימים?
לפי דוגמא למטה, ננסה להסביר את סיבות ליצירת כל 3 סוגים של הטיסות ויתרונות וחסרונות של כל אחד מ3 הסוגים:
1.טיסה ישירה
נניח יש ביקוש מתמיד לטיסה מתל אביב ללונדון(המטוס כל פעם מתמלא בנוסעים ב 100% עד ל0 מקומות במטוס), בהתאם לכך, יש 3 טיסות סדירות שטסות ישירות ,ללא שום עצירה בדרך מתל אביב ללונדון, המצב מצוין עבור חברת התעופה. הבעיה ,שאחרי הגעה ללונדון , בטיסה לחזרה מלונדון לתל אביב המטוס מתמלא רק ב % 70 (כנראה אין הרבה ישראלים או תיירים שממהרים להגיע לתל אביב). כלומר, החברת תעופה מפסידה כסף, אם היא תטוס במילוי של 70% מיכולת שלה. (במצב כזה, באופן תאורתי, חברת תעופה, על מנת לא להפסיד ,צריכה או לעלות את המחירים או למצוא אלטרנטיבה ,כדי למלא את המטוס).
2.טיסה עם עצירה או עצירות בדרך
(בהמשך לדוגמא קודמת).יחד עם זאת, נניח שבלונדון יש ביקוש מוגבר של נוסעים לאיסטנבול בטורקיה. במצב כזה ,חברת תעופה יכולה למלא מטוס ב 30% בנוסעים שרוצים לטוס לאיסטנבול(ממילא ,הטיסה מלונדון לאיסטנבול, כמעט בדרך לתל אביב). כלומר ,מטוס במקום לטוס כחצי ריק ,ישירות לתל אביב, טס קודם לאיסטנבול עושה שם עצירה לכמה שעות, מרוקן את 30% נוסעים שטסו מלונדון לטורקיה ,ומעלה למטוס עוד 30% נוסעים חדשים שרוצים לטוס מאיסטנבול לישראל. בצורה כזאת , חברת התעופה משיגה מספר מטרות : 1)מרוויחה גם על הנוסעים מלונדון לתל אביב ,2) מרוויחה גם על נוסעים מלונדון לאיסטנבול, 3)מרוויחה גם על נוסעים מאיסטנבול לתל אביב, 4) ובנוסף ,המטוס של חברה מלא ב100% כל הזמן בדרך החזרה.(שימו לב, לפעמים ,בהתאם לבקושים, יש אפילו טיסות עם יותר מעצירה אחת).
3.טיסה עם קונקשן
הטיסה עם קונקשן, היא סוג של טיסה, שברוב המקרים די דומה לטיסה עם עצירה בדרך, אבל בדרך כלל עם מעורבות של חברת תעופה אחרת, נסביר. נניח אתם רוצים לטוס מתל אביב להמבורג בגרמניה, אבל רוב הטיסות לגרמניה (לפי ביקוש) זה טיסות לברלין ואין טיסה ישירה (או עם עצירות) להמבורג. מצב די נפוץ. יחד עם זאת, יש חברת תעופה צ'כית שטסה מפראג להמבורג ,אבל היא מלאה רק ב 70% ולכן היא עושה עצירה בברלין, כדי לאסוף עוד 30% נוסעים להמבורג. במצב כזה, אתם יכולים לטוס בטיסה ישירה וסדירה עד לברלין, ושם להצטרף למטוס של חברת תעופה צ'כית שאוספת עוד נוסעים להמבורג. טיסה כזאת נקראת טיסה עם קונקשן.
מה הם יתרונות וחסרונות של כל סוגי טיסה?
כפי שציינו קודם, לכל אחד מסוגי הטיסה, יש גם יתרונות וגם חסרונות .המטרה עיקרית, היא לא לבחור את הסוג הטיסה, אלא לבחור טיסה שהכי מתאימה לכם, ובהתאם לסוג טיסה שמתאימה לכם ,לנצל את היתרונות של סוג הטיסה ולקחת בחשבון את החסרונות של סוג הטיסה הזאת.
1.טיסה ישירה
יתרונות: חוסכת את זמן טיסה הכוללת ,חוסכת זמן המתנה, שיש במקרה של עצירה, חוסכת התעסקות עם טיסה קונקשן, עומדת בזמני הגעה ליעד, יש מעט מאוד איחורים, במקרים של טיסה עם ילדים קטנים ,סוג הזה עדיף על כל אופציה אחרת.
חסרונות: המחיר יחסי גבוה ביחס לטיסות עם עצירה, ואפילו ביחס לטיסות של שיטת לאו קוסט, עקב ביקוש הגבוה. בנוסף, בטיסה למרחקים גדולים (לארצות הברית, לדרום אמריקה, לאסיה הרחוקה וכו') של 12 שעות טיסה ,די קשה לשבת ,ללא עצירה אפילו לשעה. עוד חיסרון חשוב, לא תמיד יש טיסות ישירות לכל יעדים.
2.טיסה עם עצירה בדרך
יתרונות: המחיר בהשוואה למחיר של טיסה ישירה, תמיד זול יותר. מתאים לאנשים שרוצים לעשות עצירה של כמה שעות בעיר אחרת ,על הדרך. זה גם פתרון לשבירת שיגרה, בטיסות ארוכי טווח. על מנת לחסוך בעלויות, ניתן להשתמש בטיסה עם עצירה בדרך לחזרה הביתה, כאשר כבר לא ממהרים לטיול וזה יכול לחסוך לכם כסף בעלות הטיסה.
חסרונות: על כל דבר יש תמיד מחיר שצריך לשלם! תמורת חיסכון בכסף , צריך לשלם על זה בכמות שעות הטיסה (לפעמים טיסה יכולה להתארך עד 12 שעות בגלל העצירה ואסיפת נוסעים חדשים). כלומר, הטיסה הזולה ביותר , היא בדרך כלל זאת שיותר ארוכה בזמן. כתוצאה מאסיפת נוסעים חדשים, יתכנו גם איחורים בהגעה ליעד(חשוב לוודא שיש ביטוח ,שיכול לכסות נזקים במקרה של איחור). טיסה לא מומלצת למשפחות שטסים עם ילדים. המחיר לא סתם זול לטיסות כאלה, אלא מכיוון שאין ביקוש גדול לטיסות עם עצירה( לא דבר הכי נוח בעולם).
3.טיסה עם קונקשן
יתרונות: המחיר בהשוואה למחיר של טיסה ישירה, תמיד זול יותר ,עקב חוסר ביקוש הגדול. מתאים לאנשים שרוצים לעשות עצירה של מספר שעות או ימים בעיר אחרת על הדרך. לפעמים זה פתרון היחידי למקרים ,כאשר לא קיימת טיסה ישירה ליעד המבוקש.
חסרונות: נדרשת התעסקות רבה עם כל הלוגיסטיקה(תכנון הטיול) ,הקשורה להתאמה בין הטיסה העיקרית לבין טיסת המשך, באחריות הנוסע ,להגיע בזמן לטיסת ההמשך, אחרת יטוסו בלעדיו. ייתכנו מצבים שטיסת המשך יכולה לאחר או אפילו להתבטל, אז באחראיות הנוסע לדאוג לעצמו איך להגיע ליעד שלו במקרה כזה(בטיסות של קונקשן חייבים לעשות פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל מורחב). לפעמים, הפרש בין הגעת טיסה אחת ולבין יציאה של טיסת המשך(קונקשן)יכול לקחת יותר מ 24 שעות ,במקרה כזה באחריות הנוסע לדאוג למקום מגורים עבורו ואוכל,בזמן ההמתנה. במקרה של טיסות לאירופה, במקום טיסת קונקשן , לפעמים עדיף ומשתלם יותר, להשתמש בתחבורה ציבורית בחו"ל. למשל, לנסוע רכבת בין הערים.