צרכים בתחום של קו טלפון נייד(סלולרי)
מה הם מרכיבי הצרכים של קו טלפון נייד(סלולרי)?
בצרכים והוצאות של קו לטלפון נייד(סלולרי) ישנם 2 מרכיבים עיקריים:
- צרכים והוצאות(עלות רכישת המכשיר) של מכשיר טלפון נייד.
- צרכים והוצאות(עלות החבילה ותוספות) עבור חבילת התקשורת סלולרי.
בדיקה והתאמת הצרכים שלכם ב 2 מרכיבים האלו, יכולה לעזור לכם ,לקבל החלטה נכונה בבחירה ורכישה של קו לטלפון נייד(סלולרי).
מה מצב השוק בתחום של קו טלפון נייד(סלולרי)?
לרוב שימחתנו ,היום מצב השוק של קו לטלפון נייד(סלולרי) הוא די תחרותי בשני המרכיבים. אם בעבר בשוק הסלולרי היו רק 3 שחקנים הגדולים(סלקום ,פרטנר ,פלפון) עם מחירי מופרזים של שיחות ,חבילות גלישה ומחירי מכשירים ,היום המצב בשוק די השתנה ובשוק יש מספר חברות נוספות("וירטואליות") שבדרך כלל לא מוכרות מכשירי טלפון ,אלא מוכרות רק את החבילות תקשורת של שלושת חברות הגדולות במגוון רחב של מחירים ונפחים של חבילות הגלישה ושיחות, שזה כמובן מגדיל את תחרות במחירים ומוריד הוצאות שלכם . בנוסף ,בעבר ,כאשר רק חברות תקשורת סלולר היו היבואנים ומוכרנים של מכשירי טלפון ,המצב בשוק המכשירים היה מאוד בעיתי מבחינת המגוון הבחירה ומחירים של מכשירים . למזלנו ,השוק של מכשירי סלולר כיום די תחרותי ופתוח. בנוסף לחברות הסלולר שממכים למכור מכשירי סלולר, ישנם מאות יבואנים וחנויות שמוכרים מכשירי טלפון נייד גם דרך חנויות פיזיות שלהם וגם דרך מכירות באינטרנט .יש מבחר גדול במכשירים בהתאם לדרישות/צרכים של לקוחות. כמובן התחרות בין מוכרני מכשירים הפכה את רכישת מכשירים דרך חברות סלולר פחות אטרקטיבי(עקב מחיר הגבוה יחסית בהשוואה למוכרנים הקטנים), אך במקרים מסוימים זה לפעמים עדיין משתלם. למשל, כאשר מדובר על רכישת מכשיר טלפון דרך מקום העבודה ,זה יכול להיות משתלם ,תלוי בגודל הזיכוי שמקבלים ממקום העבודה עבור המכשיר שנרכש.(בדרך כלל אם יש הסכם(דיל) מיוחד עם חברת סלולר מסוימת).מכיוון ששוק מכשירי סלולר בארץ הוא די גדול ויש מספר רב של מוכרנים ,נציין רק מספר חברות של ספקי חבילות תקשורת סלולרי:
חברות של ספקי חבילות תקשורת סלולרי |
מובייל 012 |
(Wecom (we4G |
HOT mobile |
סלקום |
פרטנר |
פלאפון |
רמי לוי תקשורת |
גולן טלקום |
019 מובייל |
ברמת העיקרון ,הספקים לשני המרכיבים שציינו למלה ,יכולים להיות גם ספקים שונים ונפרדים או להפך להיות אותו ספק גם למכשיר הסלולר וגם לחבילת התקשורת (רק מדובר על 3 חברות הגדולות: סלקום ,פלאפון ,פרטנר).יחד עם זאת ,ברוב המקרים כדאי ומשתלם יותר ,כאשר ספקים של מכשיר הטלפון וספק של חבילות תקשורת הם נפרדים.(חוץ ממקרים של דילים ממקומות העבודה שציינו קודם).בנוסף למרכיב של ספקי צרכים שלכם והוצאות במכשירי הסלולר ,עוד מרכיב החשוב הוא ספקי צרכים והוצאות של חבילת התקשורת שלכם. אם בבחירת ספקי מכשירים יש מגוון ענקי (רוב מוחלט של מכשירים הים הם סמארטפונים וברוב המקרים המחיר קובע את המכשיר שתבחרו בהתאם לצרכים שלכם) ,אז בבחירת של ספקי חבילות תקשורת יש רשימה די מוגבלת. לכן ,בבחירת הספקי חבילות תקשורת בנוסף למחיר ,יש עד תת מרכיבים שיכולים להשפיע על צרכים והחלטות שלכם.
איזה סוגי מכשירים של טלפון הנייד קיימים כרגע בשוק?
מכיוון שכרגע בשוק יש מגוון ענקי של מכשירי הסלולר ,באופן תיאורטי ניתן למיין אותם לקבוצות לפי מאפיינים עיקריים:
1.לפי אופן השימוש במכשירי טלפון נייד:
- מכשירי טלפון עם מקשים-בדרך כלל זה סוגים של טלפונים הישנים ,הלא "חכמים" (לא סמארטפונים) ללא אפשרויות רבות של אינטרנט ואפליקציות על בסיס האינטרנט ,רוב השימוש בהם ,הוא לצרכי שיחות והודעות. רוב הביקוש למכשירים כאלו הוא במגזר הדתי (טלפון קשר).מכיוון מדובר על מכשירים הישנים, מן הסתם הם גם זולים לרכישה.
- מכשירי טלפון עם "טאצ'"-בדרך כלל זה סוגים של טלפונים החדשים ,טלפונים ה"חכמים" (סמארטפונים) על בסיס קו אינטרנט סלולרי עם מגוון רב של אפליקציות אינטרנטיות שמאפשרות שימוש רחב בטלפון כמו במחשב הנייד. מכיוון שכיום רוב המוחלט של מכשירי הטלפון הנייד בארץ, הם מכשירי הסמארטפון ,לכן רוב המידע מתייחס ורלוונטי רק למכשירים כאלו.
- מכשירי טלפון "טאצ'" שתומכים בטכנולוגיה של דור 5(5G)-מדובר על דור החדש של מכשירי טלפונים ה"חכמים" (סמארטפונים) על בסיס אינטרנט מהיר. טכנולוגיה של דור 5 מאפשרת חיבור רב של מכשירים לאינטרנט, חוויות גיימניג חדשות (לדוגמא במשחקי מציאות מדומה בין שני שחקנים עם מהירות תגובה בזמן אמת), חיבור ערים חכמות, וטכנולוגיות מתקדמות רבות. רשת דור 5G מאפשר ליהנות מצפייה בתכני לייב, סטרימינג, מוזיקה, הופעות חיות ואירועי ספורט במהירויות חדשות שישפרו משמעותית את החוויה. כמו כן היא תוכל לתמוך ביישומים מתקדמים מתחום הרכב, הרפואה, הביטחון, התעשייה והחינוך, ותוכל לרכז מגוון אפשרויות הקשורות לבית, לעסק ולמרחב הציבורי. שימו לב ,מדובר על מכשירים מדור חדש ,שעלות שלהם יכולה להיות יותר גדולה ממכשירי סמארטפון הרגילים.
2.לפי מערכת הפעלה שמותקנת במכשירי טלפון ה"חכמים" (סמארטפונים):
- כ 80% בשוק ישראל ,הסמארטפונים עובדים על מערכות הפעלה אנדרואיד(GOOGLE). מערכת הפעלה מאוד ידידותית ופשוטה בשימוש וללא הגבלה בשימוש של אפליקציות שונות. עקב פשטות של שימוש במערכת ,המערכת אנדרואיד יותר נפוצה גם קרב אוכלוסייה של ילדים ומבוגרים. בנוסף, שלא פחות חשוב, המערכת אנדרואיד היא יותר זולה ממערכת IOS שבסופו של דבר משפיעה על מחיר הסופי של המכשיר. גם תיקון והחלפת חלקים יותר זולה מאשר במכשירי iPhone.
- עוד כ 20% הם על בסיס חברת הפעלה IOS (מכשירי iPhone).למערכת הזאת יש יתרונות רבות ושונות .כתוצאה מכך ישנם אוהדי מוצרי Apple אפל בכל רחבי העולם ,יחד עם זאת הגבלות של מערכות IOS עבור אפליקציות שונות עושות אותה פחות מבוקשת בארץ.
מה הם הסוגים של מרכיבי חבילת תקשורת?
בשנים האחרונות עקב התפתחות הטכנולוגי חלק ממרכבי החבילות תקשורת איבדו את "משקל"/החשיבות שלהם בחבילה(למשל עלות זמן אוויר ,משיבות הסלולרי ,עלות השיחה עלות הודעת סמס וכו').כפי שכבר ציינו ,שבדור טלפונים החכמים הכול מתבסס על אינטרנט ומרכיב העיקרי בחבילות תקשורת מן הסתם זה אינטרנט והנפח של אינטרנט(גודל המידע (נתונים )שניתן להעביר דרך המכשיר).כמובן שמרכיבים הישנים לא נעלמו פשוט נותנים אותם ב"חינם" בשימוש סביר והכל מתומחר תחת חבילת האינטרנט. אז מה הם המרכיבים של חבילות תקשורת שחשובים בבחירת החבילה. ברור שהכול תלוי ברמת השימוש של הלקוח בטלפון נייד ופעולות שהוא מבצע בטלפון. יחד עם זאת ישנם עוד פרמטרים כלליים שלא קשורים ברמת השימוש שגם משפים על החלות. להלן מרכיבי החבילה שחשובים בבחירת החבילה:
1.מרכיב של: רמת השימוש ואופן השימוש במכשירי טלפון הסלולרי.
- נפח (גודל) גלישת האינטרנט של חבילת התקשורת-כרגע הוא מרכיב העיקרי משפיע על החלטת הלקוחות בבחירת החבילה. אם בעבר לשימוש הסביר בטפלון החכם היה מספיק 20-30 GB של נפח אינטרנט ,כרגע עקב התפתחות טכנולוגיות ואפליקציות תלמידים בבית ספר ,חיילים בצבא ,סטודנטים שלומדים יכולים לנצל נפח של 150-200 GB בקלות. לפי כך ניתן לראות שנפח החבילות שמציעות חברות התקשורת גודל מדי שנה בעקבות דרישת טכנולוגי של העברת נתונים וצרכים של משתמשים. לכן לפני בחירת הנפח החבילה תבדקו בטלפון שלכם מה הוא נפח שאתם משתמשים בממוצע בחודש כדי לא להגיע למצב של חוסר נפח ורכישת נפח נוסף במחיר יקר.
- מחיר/עלות חבילת התקשורת-עוד מרכיב החשוב בבחירת החבילה שבדרך כלל נקבע לפי פרמטר של עלות מול תועל( כמה אתם מוכנים לשלם על גודל הנפח שנדרש לכם).למזלנו מכיוון שהרוב המכירות של חבילות התקשורת מתבצעות באינטרנט וניתן בקלות יחסית להשוואות את מחירי חבילות של חברות שונות באתרים של השוואת מחירים ,כל אחד יכול לבחור את החבילה הנדרשת במחיר המקובל.
- גודל חבילת השיחות והודעות-כפי כבר ציינו פרמטר הזה איבד את המשקל שלו עקב התפתחות של אינטרנט ואפליקציות(מן הסתם מי ישלם על שיחות כאשר יש אלטרנטיבה לדבר באפליקציות של וואטסאפ(WhatsApp) אווואטסאפ(WhatsApp) בחינם מהטלפון).יחד עם זאת איבד משקל זאת לא אומרת נעלם. החברות נותנות חבילת השיחות והודעות בחינם אבל עם הגבלה של "שימוש סביר" כ 3000-5000 שיחות ו3000-5000 הודעות בחודש. זה די הרבה, אבל אם אתם אוהבים לדבר שעות ,אז כדי לכם לקחת בחשבון שאחרי ניצול של חבילת שיחות והודעות עם שימוש סביר יש מחירי הריגה לחבילה הזאת. במקרה כזה מומלץ לעבור לשימוש באפליקציות כמו ויבר( Viber) או וואטסאפ (WhatsApp),שניתן להתקשר ולשלוח הודעות דרכם אם אתם אוהבים או יש לכם הרבה שיחות. לאנשי עסקים יש דילים מיוחדים עם חבילות שיחות והודעות מוגדלות.
- משך/תקופת הזמן של חבילת התקשורת- עוד פרמטר החשוב שמשפיע על החלטות בזמן בחירת החבילה .היום רוב החברות מגבילות את החבילות(נפח אינטרנט ,מחיר ,גודל של כמות השיחות וכו') לתקופה מסוימת על מנת לאפשר לעצמם לשנות את המחיר וחבילה בהתאם לשינויים בשוק. יש לזה גם יתרון ללקוחות ,כי במהלך תקופת המבצע ,צורכי השימוש יכולים להשתנות לכול כיוון ובתום תקופה תמיד אפשר להתאים חבילה לצרכים שלכם. כיום בחברות תקשורת של סלולר ,מאוד נהוג להציע חבילות במחירי "מבצע" ותקופת המבצע היא רק לפרק זמן מסוים (בדרך כלל שנה-שנתיים).לאחר סיום המבצע העלויות ומרכיבי חבילה משתנים. הכול נעשה כדי בתום התקופה למכור לכם חבילה שכבר הייתה לכם ,אך במחירים של לקוח ותיק ולא חדש(ללא הנחות). לכן בבחירת חבילת התקשורת, תשימו לב לתקופת חבילת התקשורת ,ולא לשכוח לשים לעצמכם תזכורת למצוא חבילה יותר זולה בתום תקופת מבצע של חבילה שלכם. לפעמים יש חברות שנותנות תקופת החבילה קבוע לתמיד(למשל חברת WE4G) ,הבעיה שקבוע לא רק מחיר אלא גם נפח האינטרנט ועם הזמן ,הנפח יכול להיות קטן מדי לצרכים שלכם.
- גודל חבילת תקשורת בחו"ל (נפח לגישת אינטרנט בחו"ל וכמות שיחות בחו"ל)-חלק מחברות התקשורת מציעים ללקוחות חבילות תקשורת בחו"ל בחינם לניצול במשך תקופה מסוימת(בדרך כלל נפחי הגלישה וכמות שיחות שמציעים בחינם הם לא גדולים במיוחד .אם אתם מתכננים לטוס לחו"ל בקרוב, החבילות תקשורת בחו"ל אומנם לא ימנעו מכם לקנות חבילות תקשורת בחו"ל בצורה מסודרת ,אבל כחבילת חירום זה יכול לעזור לכם(לפי ניסיון האישי).
2.מרכיב של: עלויות הנלוות לחבילת קו טלפון הסלולרי.
ישנם מרכיבים הקטנים שלא קשורים לרמת השימוש ,לאופן השימוש ולעלויות הישירות, אך מהווים גם מרכיב של חבילות התקשורת. בחלק מהחברות עלויות של מרכיבים האלו די זניחים ולהפך בחברות אחרות(בדרך כלל "וירטואליות" ) יש לזה עלויות משמעותיות. אז מה הן עלויות הנלוות?
- עלות כרטיס סים.
- דמי משלוח כרטיס סים .
- דמי חיבור.(טיפול).
- דמי מעבר בין המסלולים.
3.מרכיב של: פרמטרים הטכניים לחבילת קו טלפון הסלולרי.
בנוסף למרכיבים של השימוש ומרכיבי העלויות יש עוד מרכיבים שבדרך כלל לא לוקחים בחשבון אבל יש להם משמאות די גדולה ואפילו קריטית בבחירת ההבילה. מדובר על פרמטרים הטכניים שמשפיעים על איכות חבילת התקשורת!
- כמות ופיזור האנטנות של חברת התקשורת ברחבי הארץ-איכות הקליטה של מכשירי הסלולר שלכם תלויה בפיזור האנטנות ברחבי הארץ והכמות האנטנות באזור מסוים(ככל שיש יותר אנטנות ,כך יש קליטה יותר טובה ואינטרנט מהיר יותר).שימו לב, לחברות ה"וירטואליות" אין אנטנות משלהם והקליטה של חבילות תקשורת שלהם תלויה בפיזור אנטנות של חברת תקשורת הגדולה שממנה הם לקחו ומכרו לכם את החבילות תקשורת שלהם. לכן לפני חבירת החבילה תבדקו באינטרנט הוות דעת של אנשים על קליטה באזור שלכם כדי לא לסבול אחר כך מאיכות הקליטה הירודה. לדוגמא, בדרום (בנגב) יש כמות גדולה של אנטנות סלקום וכתוצאה מכך ,משתמי חבילות של חברת סלקום ומשתמשי חבילות של חברות וירטואליות אשר משתמשות בחבילות של סלקום( כמו :WE4G), נהנים יותר מקליטה הטובה יותר, מאשר למשתמשי חבילות תקשורת של חברות אחרות .
- שימוש בטכנולוגיה של דור 5G-אין מה לעשות ישראל מתפתחת מהר מאוד בתחום הטכנולוגיות מובייל. אם באירופה עדיין רוב התקשורת עובדת על טכנולוגיות של דור 3 וחלק על דור 4,ישראל כבר עוברת במהירות הרבה לטכנולוגיות של דור 5.המשמאות של טכנולוגיה דור 5 היא מהירות של מעבר נתונים דרך האינטרנט. המעבר לטכנולוגיות של דור 5 דורש ,מכשיר טלפון התומך בטכנולוגיה של דור החמישי וגם כמות האנטנות באזור מסוים(הצפיפות של האנטנות -בערך אנטנה אחד כל 250-300 מטר).ללא נוכח של כל אחד מפרמטרים האלו ,אתם לא מקבלים אינטרנט של דור 5 אלא רק של דור ארבעה כברירת מחדל. זאת אומרת אם קניתם מכשיר של דור 5 וחבילת תקשורת של דור 5 אבל ביזור שלכם אין צפיפות של אנטנות מספיקה לדור 5,אז תקבלו אינטרנט של דור 4 כברירת מחדל.(בדומה לקו אינטרנט ביתי ,אם תשתית תומכת ל 40MB אין סיכוי שתקבלו 100MB אפילו אם שילמתם על 100MB ). הדור החמישי הוא למעשה הדור הבא של רשתות הסלולר בארץ ובעולם. רשת דור 5 תהיה מהירה יותר באופן משמעותי ממה שאנחנו מכירים כיום בדור 3 ו-4. מדובר במהירות של עד פי 100 מהדור הרביעי אשר תאפשר חיבור רב של מכשירים לאינטרנט, חוויות גיימניג חדשות (לדוגמא במשחקי מציאות מדומה בין שני שחקנים עם מהירות תגובה בזמן אמת), חיבור ערים חכמות, וטכנולוגיות מתקדמות רבות. רשת דור 5G תאפשר ליהנות מצפייה בתכני לייב, סטרימינג, מוזיקה, הופעות חיות ואירועי ספורט במהירויות חדשות שישפרו משמעותית את החוויה. כמו כן היא תוכל לתמוך ביישומים מתקדמים מתחום הרכב, הרפואה, הביטחון, התעשייה והחינוך, ותוכל לרכז מגוון אפשרויות הקשורות לבית, לעסק ולמרחב הציבורי.
לסיכום:
לפני רכישת קו לטלפון נייד(סלולרי):
- תנסו להבין, מה הם רמת השימוש והצרכים שלכם בתחום קו טלפון הסלולרי?
- תבררו, איזה מכשיר הסלולרי מתאים לכם לרמת השימוש שלכם והצרכים? איזה מערכת הפעלה של מכשיר נוחה לכם לשימוש?
- תבדקו האם מכשיר הסלולרי הקיים שלכם ,הוא מתאים לכם? אם הוא לא מתאים ,אז תרכשו את המכשיר המתאים לצרכים שלכם בעזרת קניות באינטרנט.
- תבדקו, איזה חברות הסלולר יכולות לתת מענה לצרכים שלכם מבחינת הטכנולוגי?(כמות ופיזור אנטנות באזור שלכם ויכולת לספק דור 5).
- תעשו בדיקה ,איזה חבילות תקשורת שמתאימות לצרכים שלכם, חברת הסלולר יכולות לספק לכם ?
- תבררו ,איזה עלויות נלוות יש ברכישת חבילת תקשורת מכל חברה סלולרית?
- תבדקו מה הוא משך/תקופת הזמן של חבילות תקשורת? מה הוא המחיר לתקופה הזאת? ומה יהיה המחיר לאחר תקופה הזאת?
- תעשו השוואת מחירים של כל חבילת תקשורת המתאימה לכם, בעזרת אתרים של השוואות מחירים( למשל כמו:Kamaze, Haboreret, SmartCut ).
- תבחרו את חבילת התקשורת המתאימה לכם מקסימלית גם מבחינת המחיר וגם מבחינת האיכות.