איך לצמצם את ההוצאות תקשורת במשפחה?(שירותי סלולר, טלוויזיה ואינטרנט)
תוכן עניינים
- מה זה מושג תקשורת בימינו(למה זה חשוב)?
- מה זה הוצאות תקשורת בימינו(מהן כוללות)?
- איך לחסוך בהוצאות תקשורת במשפחה?
- שלב 1. מה הם הצרכים שלכם בתחום התקשורת ואיך להתאים את ההוצאות לצרכים שלכם?(איך לבחור חבילה המתאימה לכם?)
- שלב 2. מהם הדרכים אפשריים להורדת מחירים וצמצום בהוצאות?
- שלב 3. מה מצב השוק ,הזדמנויות וקשיים בצמצום הוצאות התקשורת?
- שלב 4. איך לנהל את הוצאות התקשורת(כדי לחסוך בהוצאות)?
- שלב 4.1 . איך להתמקח עם ספקי תקשורת?
- שלב 5. מה הוא אמצעי התשלום המתאימים לכם להוצאות התקשורת?
- לסיכום
מה זה מושג תקשורת בימינו(למה זה חשוב)?
בשנים האחרונות טכנולוגיה והתקשורת, הפכו לחלק הבלתי נפרד של החיינו ולאחד מהגורמים החשובים המשפיעים גם על איכות החיים וגם אורח החיים שלנו. בעידן האינטרנט, כמעט ואין משפחה ללא קו אינטרנט ביתי או סלולרי (MOBILE). שירותי סמארט TV (טלוויזיה חכמה) דיגיטלית ,קניות באינטרנט ,בנקאות באינטרנט ,סמארטפונים ועוד ,דורשת מאתנו אמצעי טכנולוגיה ושירותי תקשורת הנלווים. התלות שלנו בטכנולוגיה רק הולכת וגודלת עם השנים והוצאות תקשורת כבר הפכו להוצאות חובה ,כמעט קבועות בכל הבית.
בנוסף, יחד עם הגדלת רמת התלות שלנו בטכנולוגיה, גדלות גם הוצאות התקשורת, עבור השימוש בטכנולוגיות האלו. ללא ספק, הוצאות תקשורת אלה משפיעות באופן ישר גם על תקציב המשפחתי ויכולות להגיע בממוצה להוצאות של כמה מאות שקלים בחודש, וזה רק עבור השירות ואפשרות שלכם להשתמש בהם. המצב כזה דורש מאמץ בהוזלת עלויות, על מנת לצמצם בהוצאות אלו.
מה זה הוצאות תקשורת בימינו(מהן כוללות)?
אז מה זה בכלל הוצאות תקשורת? למה הכוונה כאשר אומרים הוצאות תקשורת? התשובה שתקבלו לשאלה הזאת ,היא תהיה שונה בהתאם לעידן שתשאלו עליו. כמו כל דבר אחר, גם מושג "הוצאות תקשורת" משתנה עם הזמן והתפתחות הטכנולוגיה. אם בעבר(בתקופות שונות) בהוצאות התקשורת היו נכללות הוצאות בנפרדות עבור כל תשתיות ושירותים של הרדיו, טלוויזיה בכבלים,YES,אינטרנט בקו בזק ,טלפון סולולר נייד ,אז בעידן החדש רוב ההוצאות הם מתבססות על קיום תשתית קו האינטרנט מהיר (ביתי או סלולרי),ושאר השירותים מתבססים על קו אינטרנט הזה(טלוויזיה דרך אינטרנט ,טלפון ביתי דרך קו אינטרנט, טלפון נייד גם , אם יש אינטרנט סלולרי ביתי.
בנוסף, קיום קו אינטרנט, מאפשר בעזרת ראוטר(נתב) להקים רשת Wi-Fi ביתי ולרשת הזאת ניתן לחבר עוד אמצעי תקשורת. כלומר, בעידן החדש ברוב המקרים(כמובן יש עדיין אוכלוסייה שמשתמשת בתשתיות ישנות),הוצאות התקשורת, הן הוצאות של: שירותי קו סלולר (טלפון נייד), שירותי קו האינטרנט ביתי ושאר שירותים הנלווים המתבססים על קו האינטרנט בבית.(למשל, טלוויזיה דרך אינטרנט ,טלפון ביתי דרך קו אינטרנט וכו'). לפי כך ,באופן תאורתי את כל הוצאות של התקשורת, ניתן לחלק ל 4 מרכיבים עיקרים:
-הוצאות עבור קו האינטרנט מהיר בבית(ספק תשתית +ספק האינטרנט).גם עבור אינטרנט קווי גם עבור אינטרנט סלולרי(MOBILE).
-הוצאות עבור קו לטלפון נייד-סלולרי (ברוב המקרים סמארטפון).
–הוצאות עבור שירות הטלוויזיה (שרותי תוכן באינטרנט למשל PARTNER TV, CELCOM TV, STING ,בכבלים-HOT ובלוויין YES).
–הוצאות עבור קו טלפון ביתי(טלפון נייח גם קווי וגם אינטרנטי).כולל גם תקשורת לחו"ל.
איך לחסוך בהוצאות תקשורת במשפחה?
כפי כבר שציינו קודם, הוצאות התקשורת הן אחת מהוצאות הקבועות יחסית וגם קשות יחסית להוזלה ,שינוי או ויתור ,עקב צורך האמתי שלנו בשירותי התקשורת בעידן האינטרנט. הקושי היחסי בצמצום הוצאות האלו ,נובע מכך שרצון שלנו לצמצם ולהוזיל את ההוצאות ,תלוי לא רק בהחלטות שלנו, אלא תלוי גם בגורמים החיצוניים נוספים ,כמו ספקי תקשורת וגמישות שלהם בשינוי מחירים.
יחד עם זאת ,קשה זה עדיין לא אומר שזה בלתי אפשרי. תמיד יש אפשרות להוזיל את ההוצאות האלה באופן יחסי. על מנת להצליח ולצמצם את הוצאות התקשורת, חשוב לבנות לעצמכם לתהליך פשוט להוזלת ההוצאות, המורכב ממספר שלבים:
שלב 1. לברר, מה הם הצרכים שלכם בתחום התקשורת ואיך להתאים את ההוצאות לצרכים שלכם?(איך לבחור חבילה המתאימה לכם?)
שלב 2. לברר, מהם הדרכים אפשריים להורדת מחירים וצמצום בהוצאות?
שלב 3. לברר, מה מצב השוק ,הזדמנויות וקשיים בצמצום הוצאות התקשורת?
שלב 4. לבדוק, איך לנהל את הוצאות התקשורת(כדי לחסוך בהוצאות)?
שלב 4.1 .ללמוד, איך להתמקח עם ספקי תקשורת?
שלב 5. לברר, מה הוא אמצעי התשלום המתאימים לכם להוצאות התקשורת?
שלב 1. מה הם הצרכים שלכם בתחום התקשורת ואיך להתאים את ההוצאות לצרכים שלכם?(איך לבחור חבילה המתאימה לכם?)
אחד מהבעיות בגובה של הוצאות התקשורת, שלצערנו ברוב המקרים, אתם לא משלמים בדיוק לפי השימוש שלכם בפועל , אלא לפי מחיר של חבילת התקשורת, שספק מציע לכם. כלומר, חבילת התקשורת שאתם משלמים עבורה, היא בדרך כלל לא בדיוק מה שאתם באמת צריכים. בדרך כלל, סוכני מכירות של חברות התקשורת, איכשהו מצליחים "לדחוף" לנו חבילה של שירות, שמשתלמת קודם כל לספק ולסוכני מכירות ופחות מתאימות לצרכים שלכם. אז איך ניתן להתמודד עם בעיה כזאת? הפתרון לבעיה כזאת, הוא לבדוק וללמוד: במה אתם משתמשים כרגע ומהם הצרכים אמתיים שלכם בתחום התקשורת, לפני סגירת העסקה כלשהי.
חשוב להבין, בכול תחומי התקשורת ישנם מאפיינים ומרכיבים שונים שיכולים להשפיע גם על מחיר השירות, גם על איכות השירות ובסופו של דבר, גם על גובה ההוצאות שלכם בתחום התקשורת. מכיוון שהמטרה היא לבדוק מהם הצרכים שלכם בפועל בתחום התקשורת ולהתאים את ההוצאות לצרכים הנדרשים שלכם (במילים אחרות, לחסוך בהוצאות תקשורת המיותרות), ננסה להציג מספר מאפיינים החשובים בבחירת חבילה המתאימה לצרכים שלכם ,לפי תחומי תקשורת שונים. הבנת הצרכים שלכם בתחום התקשורת ,תעזור לכם לבדוק אפשרויות והזדמנויות הקיימות כרגע בשוק התקשורת ולבחור את הדרכים המתאימים לכם ביותר להורדת מחירים והוצאות.
שלב 2. מהם הדרכים אפשריים להורדת מחירים וצמצום בהוצאות?
להורדת עלויות וצמצום הוצאות בתחום שירותי התקשורת, ישנם מספר דרכים. כמובן, חלק מהדרכים הם יותר יעילים וחלק פחות. בכל מקרה, כדי להשתמש בכל אחד מהדרכים האלו ,קודם כל אתם חייבים לדעת במה אתם משתמשים כרגע ועל מה וכמה אתם משלמים. לצורך כך ,נדרש לעשות רשימה של כל ההוצאות בתחום התקשורת שאתם משלמים כרגע. חשוב, שבכל שורה של רשימה יש לציין מחיר ומאפיינים טכניים ומרכיבים שלה. למשל, אינטרנט ביתי של 40MB,בתוספת נתב של Wi-Fi, במחיר 29.9 ₪ עבור הספק אינטרנט ו80 ₪ עבור תשתית האינטרנט.
לאחר הכנת רשימה כזאת ובהתאם לצרכים שלכם שבדקתם בשלב הקודם, אתם יכולים לבחור את הדרך המתאים לכם ביותר להורדת המחירים. באופן תאורטי, את רוב דרכים להורדת המחירים, ניתן למיין ל3 קבוצות העיקריות לפי אופן הפעילות. שימו לב, ההחלטה שלכם על בחירת אופן הפעילות והדרכים להורדת המחירים, במקרים רבים תלויה במצבי השוק בתחום ספקי התקשורת(רמת הגמישות של ספקים, רמת איכות המוצרים ושירותים של ספקים, רמת המחירים, רמת התחרות בין הספקים וכו'). שינויים במצב השוק, יכלים לגרום להזדמנויות מיוחדות או לקשיים, לכן בבחירת הדרך להורדת המחירים, חשוב לקחת בחשבון את השינויים שמתרחשים בשוק.
שלב 3. מה מצב השוק ,הזדמנויות וקשיים בצמצום הוצאות התקשורת?
כפי שציינו בשלב הקודם, התלות של בחירת הדרכים להורדת המחירים במצבי השוק בתחום התקשורת, דורשת מכם בדיקה והבנה של מצבי השוק, שחקנים עיקריים בשוק, רמת התחרותיות בין ספקים, מוצרים שקיימים בשוק ואיך מוצרים(שירותים) שקיימים בשוק יכולים להתאים לצרכים שלכם וכמובן איך המוצרים העונים לצרכים שלכם אפשר להשיג במחיר הזול ביותר. שימו לב, שינויים במצב השוק, יכלים לגרום להזדמנויות מיוחדות להורדת מחירים או להפך לקשיים בהוזלת ההוצאות.
חשוב לציין, למרות שבשנים האחרונות גדל משמעותי מגוון של הזדמנויות ואלטרנטיבות ,אך עדיין גורמים המרכזיים בהוזלת וצמצום הוצאות נשארים: בדיקת מצב השוק, השוואת מחירים בין הספקים ויכולת מיקוח על מחיר עם ספקי שירותי תקשורת.
בנוסף, בעקבות הרפורמה בשוק התקשורת, גדלה התחרות בין ספקי שירותי תקשורת בארץ , וכתוצאה מכך התחרות גרמה להורדות מחירים מהותיות ופעילויות שיווקיות רבות (מבצעים) של ספקי התקשורת, כדי למשוך את לקוחות החדשים ולכן כדאי לנצל את המצב הזה בעת השוואת המחירים ומיקוח עם הספקים. כמו כן ,ביטול תקופת התחייבות לספקי תקשורת ,גרמה לגמישות רבה בניוד בין חברות וספקי תקשורת, שזה בהחלט מגדיל את כוח המיקוח שלכם(איום של עזיבה שלכם לחברה מתחרה) עם ספקים.
שלב 4. איך לנהל את הוצאות התקשורת(כדי לחסוך בהוצאות)?
חשוב להבין, תהליך של הורדת הוצאות בתחום התקשורת, זה לא פעילות חד פעמית, אלא דורשת מעקב בשינויים ופעילות מתמדת מדי תקופות מסוימות (למשל חצי שנה או שנה),לכן לצורך מענה לשינויים בצרכים שלכם ,שינויים במצבי השוק וניצול הזדמנויות ,נדרש לדעת את צורה הנכונה של הניהול הוצאות התקשורת. למשל: איך לעשות מעקב על הוצאות בתחום התקשורת, מתי לעשות בדיקת הצריכים, איך לבדוק מצב השוק, איך לבחור דרך המתאים להורדת מחירים, איך להשוואות מחירים בין הספקים ואיך לבצע משא ומתן מול ספק ,כולל הבנה איך להתמקח עם ספקי תקשורת? התשובות לשאלות אלה, יעזרו לכם להבין איך לבנות שיטת הניהול של הוצאות התקשורת בצורה נכונה ויעילה.
למרות שהוצאות תקשורת הן הם לרוב די קבועים בתקציב המשפחתי, עדיין לצורך התייעלות בהוצאות האלו, נדרש לדעת את צורת הניהול שלהן. כלומר על מנת לנהל ולייעל את ההוצאות בתחום התקשורת, צריך מדי תקופה לבצע מספר פעולות באופן שיטתי וכך לשמור על רמת ההוצאות ברמה מקובלת.
שלב 4.1 . איך להתמקח עם ספקי תקשורת?
לפעמים, מיקוח עם הספקים עבור שירות או מוצר שאתם רוצים לקבל יכול לחסוך לכם הרבה מאוד כסף. כמו כן, לעיתים, זה יכול להיות גם דרך היחידי להורדת המחירים (תלוי במצב השוק). כיום, במצב שוק הנוכחי, ניתן להתמקח עם רוב הספקי שירות ,כמעט על הכל. החל ממחירים של מגוון השירותים, מוצרים ומרכיביהם ועד לתנאים והטבות מיוחדות. במצב הנוכחי של השוק, רוב הספקים מאוד מעוניינים במשיכת הלקוחות חדשים ובשמירת לקוחות הקיימים, לכן הם מוכנים להתמקח ולא לוותר בקלות על שום לקוח. יתרה מזאת, בתחום של ספקי שירותי תקשורת(שירותי סלולר, טלוויזיה ואינטרנט),הסיכויים להתמקח ולקבל תנאים טובים יותר לפי הצרכים שלכם, גבוה בהשוואה לתחומים אחרים. זאת עקב רמת נדידה הגבוה בין החברות בשוק הזה. כמו כן, יש כדאיות מסוימת גם להתמקח מול גופים מסחריים אחרים. למשל, גופים פיננסיים כמו הבנק, חברת של כרטיס האשראי, חברות הביטוח וקרן הפנסיה וכו'. שיפורים שתצליחו להשיג מספקים: במחירים ,בתנאים ובהטבות מיוחדות , עשוי לחסוך לכם לא מעט הכסף. לכן, חשוב לדעת איך להתמקח נכון מול ספקים בתחומים מסחריים שונים.
שלב 5. מה הוא אמצעי התשלום המתאימים לכם להוצאות התקשורת?
חשוב לזכור, למרות שבזמן האחרון רוב חברות התקשורת דורשות כרטיס האשראי כאמצעי התשלום לגביית חיובים, עדיין ברוב חברות התקשורת, קיימות אופציות נוספות לגביית תשלום עבור השירות וכל אחד יכול לבחור את הדרך ואת האמצעי התשלום בהתאם לנוחות ולמצב הכלכלי שלו . יחד עם זאת, כפי שכבר הסברנו באחד מהפוסטים באתר, גם אמצעי התשלום עצמם, יכולים להיות כלים לצמצום ההוצאות. לכן, גם בבחירת אמצעי התשלום לחיובים עבור שירותי התקשורת, חשוב לזכור שמבחינה כדאיות הכלכלית ונוחות השימוש, יותר עדיף ומשתלם לבחור אפשרות של התשלום באמצעות הוראת קבע בכרטיס האשראי, עקב מספר הסיבות ויתרונות לכך:
לא צריך לדאוג כל פעם על תשלום זה יורד אוטומטי מכרטיס האשראי.
אין צורך לרוץ לבנק כדי לאשר הוראת קבע מחשבון בנק ,בכל שינוי או החלפת ספק.
הרבה מאוד קל לבטל/להקפיא/לדחות את התשלום מסוים או הוראת קבע כולה ,בכרטיס האשראי מאשר בבנק.
בכרטיס אשראי אין עמלת שורה על תשלום לספק ,ואם יש לכם מספר ספקים בכל תחום התקשורת זה יכול לחסוך לכם הרבה עמלות מיותרות.
כל ההוצאות יורדות בתאריך אחיד שבחרתם לכרטיס האשראי.
-
את גובה ההוצאה עבור כל ספק אפשר לראות באפליקציית כרטיס האשראי או באתר של חברת האשראי.
יותר כל לנהל הוצאות ותקציב משפחתי כאשר כל ההוצאות במקום אחד.
לסיכום:
על מנת לחסוך בתחום שירותי התקשורת(שירותי סלולר, טלוויזיה ואינטרנט) חייבים לדעת:
במה אתם משתמשים כרגע ועל מה וכמה אתם משלמים?
מה אתם באמת צריכים(מה הם הצרכים שלכם בתחום התקשורת?), וכמה זה יעלה לכם?
מה הם הדרכים אפשריים להורדת מחירים וצמצום הוצאות?
מה מצב השוק ,הזדמנויות וקשיים בצמצום ההוצאות התקשורת?
איך לנהל את ההוצאות התקשורת?
איך להתמקח עם ספקי תקשורת?
מה הם אמצעי התשלום המתאימים להוצאות תקשורת?
תשובות שתמצאו לשאלות האלו, יכולים לעזור לכם לחסוך ולצמצם את ההוצאות תקשורת במשפחה שלכם.