הוצאות תחבורה ציבורית

איך לחסוך בהוצאות תחבורה הציבורית?

()

מהם פתרונות התשלום בתחבורה הציבורית הקיימים בשוק?

עודכן ב- 08/24

כוכבית התפתחות הטכנולוגיה שינתה את אפשרויות התשלום עבור נסיעות בתחבורה הציבורית. אמצעי תשלום הדיגיטלי הראשון שהחליף את הכסף במזומן, זה היה רב-קו, שנתן הרבה יתרונות מול שימוש במזומן וגרם ולפופולריזציה של תחבורה הציבורית בארץ, עקב קלות התשלום בתחבורה. השימוש בכרטיס רב-קו קיים בארץ מאז שנת 2008 ועדיין נחשב לכלי הנוח והפשוט ביותר לתשלום בתחבורה הציבורית. כמו כן, בנוסף לכרטיס רב-קו, לאחרונה התפתחו והתווספו עוד אמצעי התשלום בתחבורה ציבורית-אפליקציות תשלום(יישומוני תשלום) במכשירי טלפון הנייד(סמארטפונים), שבעזרתם ניתן לשלם עבור הנסיעה כמעט כמו ברב-קו. ברמת העיקרון, לפי התכנון, כל האפליקציות התשלום עבור הנסיעות, היו אמורים להיות שלב הבא של אפשרויות שנותן כרטיס הרב-קו שבעתיד אמורים לבטל את הכרטיס הרב-קו, אך בפועל (לצערנו) זה עדיין לא כך, לכל ארבעת האפליקציות שקיימות כיום(08/24) בשוק, עדיין יחד עם כל מגוון היתרונות, יש גם לא מעט חסרונות  בחוויית השימוש, שעליהם מדווחים משתמשים רבים.

כוכבית כמו כן, לאחרונה ניסו להרחיב את אפשרויות התשלום בתחבורה הציבורית בעזרת שימוש בכרטיסי האשראי: 1) בצורה ישירה על ידי הצמדה של כרטיס האשראי לטרמינל התשלום, כמו שימוש בכרטיס הרב-קו. (התשלום יתבצע באמצעות קירוב כרטיס אשראי תומך contcactless (כרדלס), או 2)לא בצורה ישירה, אלא בעזרת יישומני התשלום כמו Apple Pay, Google Pay ויישומני תשלום של חברות כרטיסי האשראי עצמן). לצערי, בפועל הניסוי לא היה מוצלח עקב מספר חסרונות ,והאופציה של תשלום ישירות בכרטיס האשראי, היא הייתה לא כדאית כלכלית, לכן אופציה הזאת בוטלה.

כוכבית היום, כדי להבין איך ניתן לצמצם בהוצאות שלכם על תחבורה ציבורית, צריך להבין מה הם יתרונות וחסרונות של שימוש בכרטיס רב-קו שכבר קיים בשוק מספר שנים ומה הם יתרונות וחסרונות של אפליקציות התשלום עבור התחבורה ציבורית שיש כרגע בשוק, איזה פתרונות תשלום נותן כל אחד מהם ומה יותר כדאי עבורכם במצב הנוכחי.(שימו לב, המצבים יכולים להשתנות, ולכן גם הדרישות שלכם צריכים להיות מותאמים למצב). 

כוכבית להלן טבלת התעריפים של הנסיעות במסגרת "רפורמת דרך שווה":

טבלת התעריפים של הנסיעות במסגרת  "רפורמת דרך שווה"


1.שימוש בכרטיס "רב-קו"

חשוב כל המידע על שימוש בכרטיס רב קו תוכלו למצוא כאן.

מהם יתרונות וחסרונות של שימוש בכרטיס "רב-קו"?

יתרונות וחסרונות

מהם יתרונות השימוש בכרטיס רב-קו?

  • פלוס אמצעי תשלום פשוט וקל לשימוש, אין צורך בידע מיוחד או בהפעלת ידע בטלפון הנייד.(מה שחשוב עבור ילדים ומבוגרים)
  • פלוס אין צורך בכסף מזומן עבור הנסיעות, כרטיס רב-קו, הוא בעצם כמו כרטיס אשראי נטען/ארנק נטען.
  • פלוס אין צורך בטלפון הנייד ואין תלות בסוללת טלפון הנייד.
  • פלוס כרטיס מקבלים בכל כלי תחבורה ציבורית(באוטובוס, ברכבת וברכבת הקלה).
  • פלוס יש המון אופציות טעינת הכרטיס. ניתן להטעין את הכרטיס, גם בתחנות תחבורה מסוימות ,גם בצורת און ליין דרך המחשב ,גם דרך טלפון הנייד שלכם(רק אם יש בו קורא NFC), גם באמצעי תחבורה עצמם, גם בכספומט של בנקים.
  • פלוס בכל אפשרויות טעינה של כרטיס, ניתן  גם לראות את סטטוס של הכרטיס ומצב יתרה בכרטיס.
  • פלוס אפשר להטעין כרטיס רב-קו , ללא שום עמלה  אין סוף פעמים.
  • פלוס יש 2 סוגי טעינה: ערך צבור(ערך כספי שהוטען לכרטיס) וכרטיסיית החופשי יומי/חודשי או גמיש יומי/חודשי.
  • פלוס טעינה לערך צבור מתבצעת לפי מדרגות סכומים ,מסכום מינימום 10 ש"ח עד 200 ש"ח.(30,10, 50, 100, 150 או 200).כל אחד יכול לבחור מה שנוח ומשתלם לו.
  • פלוס בטעינה של כרטיס הרב-קו בערך צבור, בעלי פרופיל מיוחד, מקבלים תוספת של אחוז מסוים עבור כל טעינה לערך צבור שלכם, בהתאם לפרופיל שלכם או שייכות שלכם לקטגוריה מסוימת (נוער ,חייל ,סטודנט ,פנסיונר ,נכה וכו'). התוספת יכולה להגיע גם עד 50% אחוז.
  • פלוס טעינת כרטיסיית החופשי יומי/חודשי או גמיש יומי/חודשי, מאפשרת נסיעות חופשיות בתחבורה ציבורית וללא הגבלה, בין שני היעדים הנבחרים במשך יום/חודש. 

מהם חסרונות השימוש בכרטיס רב-קו?

  • מינוס יש לדאוג לטעינה כל הזמן לפני השימוש.
  • מינוס דורש הקצאת/תשלום מראש סכום מסוים.
  • מינוס לעיתים קרובות, תעריף התשלום של "נסיעה בודדת" דרך אפליקטיבית תשלום, יוצא יותר זול מאשר תעריף של "נסיעה בודדת" בכרטיס רב-קו עקב הגבלות תקרת החיוב חודשי ויומי. כלומר, ס"כ עלות שמחושב עבור "נסיעה הבודדת" במהלך החודש דרך אפליקציית תשלום, יוצאה יותר זול, לעומת עלות המחושבת עבור "נסיעה הבודדת" במהלך החודש בכרטיס רב-קו. (זאת מכיוון שחישוב באפליקציית תשלום, מחושב רק פעם אחד בסוף החודש עבור כל הנסיעות שבוצעו במהלך החודש ולכן לחישוב נלקח תעריף הזול ביותר של ס"כ הנסיעות (כמו בתעריף של כרטיס "חודשי חופשי") ולא תעריף הסטנדרטי של "נסיעה בודדת" ברב-קו.
  • מינוס דרכי טעינת הכרטיס לא תמיד זמינים לשימוש ולא כל אחד יכול להטעין בקלות.
  • מינוס לא ניתן לקבל כסף שהוטען בחזרה.
  • מינוס לא ניתן להעביר את יתרת הכסף בין התוכניות שבחרתם, אלא רק במקרים חריגים.
  • מינוס עדיין אין אפשרות לשלם בכרטיס רב-קו דרך הטלפון נייד כמו ב Google Wallet)Google Pay) או ארנק דיגיטלי אחר.

2.שימוש באפליקציות (יישומון) בטלפון הנייד לתשלום תחבורה ציבורית

כוכבית כיום בשוק הישראלי של אפליקציית תשלום בתחבורה ציבורית, נשארו רק 4 אפליקציות מתוך 6 שהתחילו את הדרך. לפי עדכונים האחרונים, 2 אפליקציות מתוך 6 ( ANYWAY ו"התחנה") כבר יוצאו מכלל השימוש. כלומר, לקוחות כרגע  נשארו רק עם 4 אפליקציות, כאשר בפועל הן בעצם מוצגות רק על ידי של 2 חברות. זאת מכיוון ש-2 מתוך 4 שנשארו הם מוצרים שנעשו בשיתוף פעולה עם אפליקציות אחרות.(למשל, "רב-פס" נעשה בשיתוף פעולה עם "סלופארק" CELLO ואפליקציית -Moovit נעשה בשיתוף פעולה עם אפליקציית "פנגו" PANGO). יחד עם זאת, כל 4 אפליקציות אלה , עדיין  לא "מדברות" (לא משתפות מידע עבור הנסיעות) אחד עם השני. כל זה, לא מוסיף לתחרות בין האפליקציות וקשה לצפות לשיפורים באפליקציות בזמן הקרוב.

תשלום בתחבורה בעזרת QR קוד

חשוב יש לשים לב, להבדל המהותי בין שיטת החיוב עבור שימוש בכרטיס רב-קו, לבין חיוב עבור שימוש באפליקציית תשלום: בכרטיס רב-קו החיוב מתבצע מראש כשעושים טעינת סכום מסוים לכרטיס רב-קו ,לעומת זאת, באפליקציית תשלום, אין טעינה וחיוב מראש, אלא החיוב מתבצע רק פעם אחד בסוף החודש, עבור כל הסריקות של QR קודים  שבוצעו בכל אמצעי תחבורה במהלך החודש , ורק אז מתבצע חיוב של כרטיס האשראי או חשבון החיוב באפליקציה. מידע מפורט על כל אחד מאפליקציות, תוכלו לראות בקישורים של כל אחד מהן, בטבלה למטה.


מהם יתרונות וחסרונות של שימוש באפליקציות לתשלום בתחבורה ציבורית?

יתרונות וחסרונות

מהם יתרונות השימוש באפליקציות תשלום?

  • חשוב יתרון המרכזי של כל האפליקציות תשלום, שלא צריך לדאוג ולהטעין כרטיס לפני נסיעות ולשלם מראש. כלומר, אין צורך להטעין/לשלם סכום מסוים מראש בלי שתדע האם תשתמש בכל הסכום? איך צורך לדאוג האם סכום שהטענת יספיק לך לצרכים שלך. באפליקציית תשלום משלמים רק לפי שימוש בפועל, פר נסיעה בלבד. (לא נסעת לא שילמת).
  • פלוס החיוב בפועל רק פעם אחד בחודש(בדרך כלל ב-25 לחודש) מחשבון החיוב באפליקציה או מכרטיס האשראי. כל האפליקציות תשלום, הן בעצם סוגי של ארנקים דיגיטליים ייחודיים שמיועדים בין היתר גם לתשלום נסיעה, לפעמים בתוספת של פיצ'רים מיוחדים.
  • פלוס יש תקרת תשלום יומית (חופשי יומי) עבור הנסיעות. כלומר, אם הגבלה של חופשי יומי באזור מסוים היא 25₪, אז מעבר לסכום של 25₪ לא תשלמו כלום ולא משנה כמה שעוד תסעו באזור הזה.
  • תקרת תשלום יומית (חופשי יומי) עבור הנסיעות
  • פלוס יש תקרת חיוב חודשי (חופשי חודשי) עבור הנסיעות. כלומר, אם הגבלה של חופשי חודשי באזור מסוים היא 236₪, אז מעבר לסכום של 236₪ לא תשלמו כלום ולא משנה כמה שעוד תסעו באזור הזה.
  • תקרת חיוב חודשי (חופשי חודשי)
  • פלוס יש הנחת היקף שימוש חודשי. (משתלם יותר לנסוע הרבה).ככל שנוסעים יותר בתחבורה הציבורית, נהנים יותר באמצעות מגבלת התקרה של חיוב יומית וחודשית! לדוגמא, אם חשבונכם החודשי עבור נסיעות בודדות באזור מסוים באוטובוסים הגיע לסכום של 236₪ (תקרת חיוב חודשי (חופשי חודשי)) , תפסיקו לשלם על נסיעותיכם הבאות שלכם עד לסיום החודש(נסיעות בחינם), ועל כן תחויבו בכרטיס האשראי רק על 236₪!
  • פלוס יש הנחות לזכאים ותעריפים ייחודיים לבעלי פרופיל מיוחדים (נוער ,חייל ,סטודנט ,פנסיונר ,נכה).
  • פלוס אפשר לנסוע בכל כלי תחבורה ,ללא צורך החזקת כרטיס פלסטיק.
  • פלוס אין צורך בכסף מזומן עבור הנסיעות.
  • פלוס אפשר לתכנן הוצאה חודשית לפי מסלולי נסיעה שתכננתם.
  • פלוס אפליקציה כפתרון במקרה חירום. אפליקציית תשלום יכולה להיות  פתרון לנהגים ובעלי רכב שרוצים שיהיה להם אמצעי תשלום לתחבורה ציבורית במקרה חירום(למשל אם נתקעו עם רכב תקול.

מהם חסרונות השימוש באפליקציות תשלום?

  • מינוס יש בעיות והגבלות השימוש לאנשים המבוגרים. לא קל ופשוט לכל איש מבוגר להשתמש באפליקציות. השימוש באפליקציה הוא לא הכי אינטואיטיבי ונדרש ידע מסוים, לכן לא מתאים לכל אנשים מבוגרים.
  • מינוס יש בעיות והגבלות השימוש לאנשים שלא משתמשים בטלפון החכם.(חרדים)
  • מינוס לעיתים באוטובוס המלא, קשה להגיע למקום כדי לסרוק QR קוד.(לסרוק QR קוד בחוץ על דלתות האוטובוס, גם לא תמיד יש זמן, במיוחד לאנשים מבוגרים)
  • מינוס יש צורך בהחזקת טלפון הנייד חכם ותלות בסוללה בטלפון הנייד.(ללא טלפון החכם לא ניתן להשתמש באפליקציה ויש לדאוג תמיד שיש מספיק סוללה בנייד)
  • מינוס לעיתים, בחלק מאפליקציות יש בעיה קשה של פרסומות שמפריעות לשימוש באפליקציה.

חשוב כרגע ,הפופולריות של אפליקציות לפי נוחות השימוש:

  1. רב-פס.(בשיתוף פעולה עם סלופארק CELLO)
  2. Moovit-(בשיתוף פעולה עם פנגו PANGO)

מה יותר כדאי כרטיס רב-קו או אפליקציית תשלום?

כוכבית התשובה לשאלה מה יותר כדאי כרטיס רב-קו או אפליקציית תשלום, תלויה במספר גורמים כמו: פרופיל המשתמש שלכם, רמת השימוש שלכם בתחבורה הציבורית ועוד. במידה ורמת השימוש שלכם בתחבורה ציבורית היא גבוה, אז לדעתי כיום משתלם יותר להשתמש באפליקציית תשלום של רב-פס, להחזיק גם בכרטיס רב-קו למקרה חירום ולהשתמש לפי דרישה.

איך לצמצם בהוצאות תחבורה ציבורית?

 

כוכבית על מנת לצמצם בהוצאות תחבורה ציבורית נדרש:
  1. פלוס להזמין ולקבל כרטיס  רב-קו לפי פרופיל שלכם (נוער ,חייל ,סטודנט ,פנסיונר ,נכה).
  2. פלוס להוריד ולהתקין אפליקציה לתשלום נסיעות בתחבורה ציבורית לפי פרופיל שלכם(למשל רב-פס)
  3. פלוס לבדוק ולתכנן את הנסיעות שלכם עבור החודש הקרוב.
  4. פלוס להשוות הוצאות בין שתי החלופות (רב-קו מול אפליקציה)
  5. פלוס לבחור חלופה המתאימה ביותר עבורכם. ניתן גם לשלב שתי חלופות.
  6. פלוס להטעין רב-קו אם נדרש.
  7. פלוס לבדוק מדי פעם מצב של חיובים באפליקציה או ערך צבור ברב-קו בהתאם לצורך או טעינה חדשה.

חשוב שימוש מושכל באמצעי תשלום בהתאם לצורך יכול למנוע בזבוז של עשרות ואפילו מאות שקלים בחודש.


 

עד כמה הפוסט הזה היה שימושי?

לחץ על כוכב כדי לדרג אותו!

דירוג ממוצע / 5. ספירת הצבעות:

אין הצבעות עד כה! היה הראשון לדרג את הפוסט הזה.

מכיוון שמצאת את הפוסט הזה שימושי...

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות!

We are sorry that this post was not useful for you!

תנו לנו לשפר את הפוסט הזה!

ספר לנו איך נוכל לשפר את הפוסט הזה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *