מהם פתרונות התשלום בתחבורה הציבורית הקיימים בשוק?
עודכן ב- 08/24
התפתחות הטכנולוגיה שינתה את אפשרויות התשלום עבור נסיעות בתחבורה הציבורית. אמצעי תשלום הדיגיטלי הראשון שהחליף את הכסף במזומן, זה היה רב-קו, שנתן הרבה יתרונות מול שימוש במזומן וגרם ולפופולריזציה של תחבורה הציבורית בארץ, עקב קלות התשלום בתחבורה. השימוש בכרטיס רב-קו קיים בארץ מאז שנת 2008 ועדיין נחשב לכלי הנוח והפשוט ביותר לתשלום בתחבורה הציבורית. כמו כן, בנוסף לכרטיס רב-קו, לאחרונה התפתחו והתווספו עוד אמצעי התשלום בתחבורה ציבורית-אפליקציות תשלום(יישומוני תשלום) במכשירי טלפון הנייד(סמארטפונים), שבעזרתם ניתן לשלם עבור הנסיעה כמעט כמו ברב-קו. ברמת העיקרון, לפי התכנון, כל האפליקציות התשלום עבור הנסיעות, היו אמורים להיות שלב הבא של אפשרויות שנותן כרטיס הרב-קו שבעתיד אמורים לבטל את הכרטיס הרב-קו, אך בפועל (לצערנו) זה עדיין לא כך, לכל ארבעת האפליקציות שקיימות כיום(08/24) בשוק, עדיין יחד עם כל מגוון היתרונות, יש גם לא מעט חסרונות בחוויית השימוש, שעליהם מדווחים משתמשים רבים.
כמו כן, לאחרונה ניסו להרחיב את אפשרויות התשלום בתחבורה הציבורית בעזרת שימוש בכרטיסי האשראי: 1) בצורה ישירה על ידי הצמדה של כרטיס האשראי לטרמינל התשלום, כמו שימוש בכרטיס הרב-קו. (התשלום יתבצע באמצעות קירוב כרטיס אשראי תומך contcactless (
), או 2)לא בצורה ישירה, אלא בעזרת יישומני התשלום כמו Apple Pay, Google Pay ויישומני תשלום של חברות כרטיסי האשראי עצמן). לצערי, בפועל הניסוי לא היה מוצלח עקב מספר חסרונות ,והאופציה של תשלום ישירות בכרטיס האשראי, היא הייתה לא כדאית כלכלית, לכן אופציה הזאת בוטלה.
היום, כדי להבין איך ניתן לצמצם בהוצאות שלכם על תחבורה ציבורית, צריך להבין מה הם יתרונות וחסרונות של שימוש בכרטיס רב-קו שכבר קיים בשוק מספר שנים ומה הם יתרונות וחסרונות של אפליקציות התשלום עבור התחבורה ציבורית שיש כרגע בשוק, איזה פתרונות תשלום נותן כל אחד מהם ומה יותר כדאי עבורכם במצב הנוכחי.(שימו לב, המצבים יכולים להשתנות, ולכן גם הדרישות שלכם צריכים להיות מותאמים למצב).
להלן טבלת התעריפים של הנסיעות במסגרת "רפורמת דרך שווה":
1.שימוש בכרטיס "רב-קו"
כל המידע על שימוש בכרטיס רב קו תוכלו למצוא כאן.
מהם יתרונות וחסרונות של שימוש בכרטיס "רב-קו"?
מהם יתרונות השימוש בכרטיס רב-קו?
אמצעי תשלום פשוט וקל לשימוש, אין צורך בידע מיוחד או בהפעלת ידע בטלפון הנייד.(מה שחשוב עבור ילדים ומבוגרים)
אין צורך בכסף מזומן עבור הנסיעות, כרטיס רב-קו, הוא בעצם כמו כרטיס אשראי נטען/ארנק נטען.
אין צורך בטלפון הנייד ואין תלות בסוללת טלפון הנייד.
כרטיס מקבלים בכל כלי תחבורה ציבורית(באוטובוס, ברכבת וברכבת הקלה).
יש המון אופציות טעינת הכרטיס. ניתן להטעין את הכרטיס, גם בתחנות תחבורה מסוימות ,גם בצורת און ליין דרך המחשב ,גם דרך טלפון הנייד שלכם(רק אם יש בו קורא NFC), גם באמצעי תחבורה עצמם, גם בכספומט של בנקים.
בכל אפשרויות טעינה של כרטיס, ניתן גם לראות את סטטוס של הכרטיס ומצב יתרה בכרטיס.
אפשר להטעין כרטיס רב-קו , ללא שום עמלה אין סוף פעמים.
יש 2 סוגי טעינה: ערך צבור(ערך כספי שהוטען לכרטיס) וכרטיסיית החופשי יומי/חודשי או גמיש יומי/חודשי.
טעינה לערך צבור מתבצעת לפי מדרגות סכומים ,מסכום מינימום 10 ש"ח עד 200 ש"ח.(30,10, 50, 100, 150 או 200).כל אחד יכול לבחור מה שנוח ומשתלם לו.
בטעינה של כרטיס הרב-קו בערך צבור, בעלי פרופיל מיוחד, מקבלים תוספת של אחוז מסוים עבור כל טעינה לערך צבור שלכם, בהתאם לפרופיל שלכם או שייכות שלכם לקטגוריה מסוימת (נוער ,חייל ,סטודנט ,פנסיונר ,נכה וכו'). התוספת יכולה להגיע גם עד 50% אחוז.
טעינת כרטיסיית החופשי יומי/חודשי או גמיש יומי/חודשי, מאפשרת נסיעות חופשיות בתחבורה ציבורית וללא הגבלה, בין שני היעדים הנבחרים במשך יום/חודש.
מהם חסרונות השימוש בכרטיס רב-קו?
יש לדאוג לטעינה כל הזמן לפני השימוש.
דורש הקצאת/תשלום מראש סכום מסוים.
לעיתים קרובות, תעריף התשלום של "נסיעה בודדת" דרך אפליקטיבית תשלום, יוצא יותר זול מאשר תעריף של "נסיעה בודדת" בכרטיס רב-קו עקב הגבלות תקרת החיוב חודשי ויומי. כלומר, ס"כ עלות שמחושב עבור "נסיעה הבודדת" במהלך החודש דרך אפליקציית תשלום, יוצאה יותר זול, לעומת עלות המחושבת עבור "נסיעה הבודדת" במהלך החודש בכרטיס רב-קו. (זאת מכיוון שחישוב באפליקציית תשלום, מחושב רק פעם אחד בסוף החודש עבור כל הנסיעות שבוצעו במהלך החודש ולכן לחישוב נלקח תעריף הזול ביותר של ס"כ הנסיעות (כמו בתעריף של כרטיס "חודשי חופשי") ולא תעריף הסטנדרטי של "נסיעה בודדת" ברב-קו.
דרכי טעינת הכרטיס לא תמיד זמינים לשימוש ולא כל אחד יכול להטעין בקלות.
לא ניתן לקבל כסף שהוטען בחזרה.
לא ניתן להעביר את יתרת הכסף בין התוכניות שבחרתם, אלא רק במקרים חריגים.
עדיין אין אפשרות לשלם בכרטיס רב-קו דרך הטלפון נייד כמו ב Google Wallet)Google Pay) או ארנק דיגיטלי אחר.
2.שימוש באפליקציות (יישומון) בטלפון הנייד לתשלום תחבורה ציבורית
כיום בשוק הישראלי של אפליקציית תשלום בתחבורה ציבורית, נשארו רק 4 אפליקציות מתוך 6 שהתחילו את הדרך. לפי עדכונים האחרונים, 2 אפליקציות מתוך 6 ( ANYWAY ו"התחנה") כבר יוצאו מכלל השימוש. כלומר, לקוחות כרגע נשארו רק עם 4 אפליקציות, כאשר בפועל הן בעצם מוצגות רק על ידי של 2 חברות. זאת מכיוון ש-2 מתוך 4 שנשארו הם מוצרים שנעשו בשיתוף פעולה עם אפליקציות אחרות.(למשל, "רב-פס" נעשה בשיתוף פעולה עם "סלופארק" CELLO ואפליקציית -Moovit נעשה בשיתוף פעולה עם אפליקציית "פנגו" PANGO). יחד עם זאת, כל 4 אפליקציות אלה , עדיין לא "מדברות" (לא משתפות מידע עבור הנסיעות) אחד עם השני. כל זה, לא מוסיף לתחרות בין האפליקציות וקשה לצפות לשיפורים באפליקציות בזמן הקרוב.
יש לשים לב, להבדל המהותי בין שיטת החיוב עבור שימוש בכרטיס רב-קו, לבין חיוב עבור שימוש באפליקציית תשלום: בכרטיס רב-קו החיוב מתבצע מראש כשעושים טעינת סכום מסוים לכרטיס רב-קו ,לעומת זאת, באפליקציית תשלום, אין טעינה וחיוב מראש, אלא החיוב מתבצע רק פעם אחד בסוף החודש, עבור כל הסריקות של QR קודים שבוצעו בכל אמצעי תחבורה במהלך החודש , ורק אז מתבצע חיוב של כרטיס האשראי או חשבון החיוב באפליקציה. מידע מפורט על כל אחד מאפליקציות, תוכלו לראות בקישורים של כל אחד מהן, בטבלה למטה.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
מהם יתרונות וחסרונות של שימוש באפליקציות לתשלום בתחבורה ציבורית?
מהם יתרונות השימוש באפליקציות תשלום?
יתרון המרכזי של כל האפליקציות תשלום, שלא צריך לדאוג ולהטעין כרטיס לפני נסיעות ולשלם מראש. כלומר, אין צורך להטעין/לשלם סכום מסוים מראש בלי שתדע האם תשתמש בכל הסכום? איך צורך לדאוג האם סכום שהטענת יספיק לך לצרכים שלך. באפליקציית תשלום משלמים רק לפי שימוש בפועל, פר נסיעה בלבד. (לא נסעת לא שילמת).
החיוב בפועל רק פעם אחד בחודש(בדרך כלל ב-25 לחודש) מחשבון החיוב באפליקציה או מכרטיס האשראי. כל האפליקציות תשלום, הן בעצם סוגי של ארנקים דיגיטליים ייחודיים שמיועדים בין היתר גם לתשלום נסיעה, לפעמים בתוספת של פיצ'רים מיוחדים.
יש תקרת תשלום יומית (חופשי יומי) עבור הנסיעות. כלומר, אם הגבלה של חופשי יומי באזור מסוים היא 25₪, אז מעבר לסכום של 25₪ לא תשלמו כלום ולא משנה כמה שעוד תסעו באזור הזה.
יש תקרת חיוב חודשי (חופשי חודשי) עבור הנסיעות. כלומר, אם הגבלה של חופשי חודשי באזור מסוים היא 236₪, אז מעבר לסכום של 236₪ לא תשלמו כלום ולא משנה כמה שעוד תסעו באזור הזה.
יש הנחת היקף שימוש חודשי. (משתלם יותר לנסוע הרבה).ככל שנוסעים יותר בתחבורה הציבורית, נהנים יותר באמצעות מגבלת התקרה של חיוב יומית וחודשית! לדוגמא, אם חשבונכם החודשי עבור נסיעות בודדות באזור מסוים באוטובוסים הגיע לסכום של 236₪ (תקרת חיוב חודשי (חופשי חודשי)) , תפסיקו לשלם על נסיעותיכם הבאות שלכם עד לסיום החודש(נסיעות בחינם), ועל כן תחויבו בכרטיס האשראי רק על 236₪!
יש הנחות לזכאים ותעריפים ייחודיים לבעלי פרופיל מיוחדים (נוער ,חייל ,סטודנט ,פנסיונר ,נכה).
אפשר לנסוע בכל כלי תחבורה ,ללא צורך החזקת כרטיס פלסטיק.
אין צורך בכסף מזומן עבור הנסיעות.
אפשר לתכנן הוצאה חודשית לפי מסלולי נסיעה שתכננתם.
אפליקציה כפתרון במקרה חירום. אפליקציית תשלום יכולה להיות פתרון לנהגים ובעלי רכב שרוצים שיהיה להם אמצעי תשלום לתחבורה ציבורית במקרה חירום(למשל אם נתקעו עם רכב תקול.
מהם חסרונות השימוש באפליקציות תשלום?
יש בעיות והגבלות השימוש לאנשים המבוגרים. לא קל ופשוט לכל איש מבוגר להשתמש באפליקציות. השימוש באפליקציה הוא לא הכי אינטואיטיבי ונדרש ידע מסוים, לכן לא מתאים לכל אנשים מבוגרים.
יש בעיות והגבלות השימוש לאנשים שלא משתמשים בטלפון החכם.(חרדים)
לעיתים באוטובוס המלא, קשה להגיע למקום כדי לסרוק QR קוד.(לסרוק QR קוד בחוץ על דלתות האוטובוס, גם לא תמיד יש זמן, במיוחד לאנשים מבוגרים)
יש צורך בהחזקת טלפון הנייד חכם ותלות בסוללה בטלפון הנייד.(ללא טלפון החכם לא ניתן להשתמש באפליקציה ויש לדאוג תמיד שיש מספיק סוללה בנייד)
לעיתים, בחלק מאפליקציות יש בעיה קשה של פרסומות שמפריעות לשימוש באפליקציה.
כרגע ,הפופולריות של אפליקציות לפי נוחות השימוש:
- רב-פס.(בשיתוף פעולה עם סלופארק CELLO)
- Moovit-(בשיתוף פעולה עם פנגו PANGO)
מה יותר כדאי כרטיס רב-קו או אפליקציית תשלום?

איך לצמצם בהוצאות תחבורה ציבורית?


להזמין ולקבל כרטיס רב-קו לפי פרופיל שלכם (נוער ,חייל ,סטודנט ,פנסיונר ,נכה).
להוריד ולהתקין אפליקציה לתשלום נסיעות בתחבורה ציבורית לפי פרופיל שלכם(למשל רב-פס)
לבדוק ולתכנן את הנסיעות שלכם עבור החודש הקרוב.
להשוות הוצאות בין שתי החלופות (רב-קו מול אפליקציה)
לבחור חלופה המתאימה ביותר עבורכם. ניתן גם לשלב שתי חלופות.
להטעין רב-קו אם נדרש.
לבדוק מדי פעם מצב של חיובים באפליקציה או ערך צבור ברב-קו בהתאם לצורך או טעינה חדשה.
שימוש מושכל באמצעי תשלום בהתאם לצורך יכול למנוע בזבוז של עשרות ואפילו מאות שקלים בחודש.